در این مقاله قصد داریم با انواع تبلیغات محیطی، آشنا شویم. «بهنظرِ من بازار مرکز خریدها در ایران هنوز اشباع نشده و بالغ نیست و کلاً 7 الی 8 تا مرکزخرید داریم. ۳/ متاسفانه با وجود ظرفیتهای فراوان فوتبال کشور برای درآمدزایی همچنان فوتبال ایران با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه است. 

مفاهیم مختلفی برای بحث جذابیت بیلبوردهای تبلیغاتی مجری تبلیغات محیطی ورودی کاوه وجود دارد اما از آن چیزهایی که بسیار مهم است، یکی از آنها بحث استفاده از تصاویر مناسب، مردمی و با کیفیت است. از دیدگاه مشارکتکنندگانْ کیفیت خوب محصولات و ارائۀ امکانات خدماتی و کمرنگ شدن بُعد تجاری مالها و بهره بردن برای تمام سنین در ارزیابی مراکز خرید و مال بسیار حائز اهمیت است. تبلیغات رادیویی و تلویزیونی در بسیاری مواقع مشابه است، با این حال برای ساخت یک تبلیغ خوب رادیویی، باید توجه شود که به دلیل عدم وجود جلوههای بصری، نیاز به تامل بیشتر و انتخاب جملات تأثیرگذارتر بسیار مهم است.

 گزینه تبلیغ

به همین دلیل گزینه تبلیغات در ورودی کاوه یا بیشتر دیده شدن پست ها را به اشتراک میگذارند. تنوع طلبی در خرید یک واقعیت انکار ناپذیر است که اشتیاق به داشته های بیشتر و متمایز­تر را به همراه دارد؛ اما این رفتار گاهی از خرید­های ضروری فراتر رفته و در صورت مهار کردن آن به تجمل گرایی و خرید­های غیر ضروری می رسد. از بین آن همه بیلبورد که در فاصله های معینی از هم در کنار جاده نصب شده بودند ، فقط یک تبلیغ که به تعداد زیادی تکرار شده بود و کلمه ی درج شده بر روی آن آهنگ و وزن خاصی داشت ، نظر من و افرادی که در کنار من در داخل اتومبیل نشسته بودند را به خود جلب کرد . 

تبلیغ بی سلیقه

تبلیغات، اگر بی سلیقه و فاقد ایده مناسب باشد، حتی اگر منجر به فروش شود نیز، نمی تواند یک تبلیغات خوب تلقی شود. «تخفیفهای ویژه و دومین مورد کارکردی یک مرکزخرید زمانی برای من جالب است که آن مال به افرادی که برای تفریح و سرگرمی به آن مال می آیند هم توجه کرده باشد (توجه به افرادی که قسط خرید ندارند) یعنی داشتن امکانات تفریحی و سرگرمی، دادن خدمات رایگان و راهنمایی خوب برای استفاده از این خدمات،کمرنگ شدن بُعد تجاری یک مرکز خرید» P9. «محیط هایی که برندهای خوب داشته باشد،ارائۀ قیمتهای مناسب، تخفیفهای خوبی ارائه کنه و کمی هم موقعیت مکانی آن مال برام مهمه؛ چون دوست دارم و خودم را متعلق به مکانهای خوب میدانم؛ نه خیلی گران و لوکس.

ساده گرایی در تبلیغات

بقره: 48) «از روزی بپرهیزید که تبلیغات هیچکس به جای دیگری جزا داده نمیشود و نه شفاعتی از او پذیرفته خواهد شد و نه غرامت و بدل و نه کسی به یاری او میآید»؛ بنابراین، از نظر اسلام به منظور پیشگیری از ناهنجاریهای اجتماعی دو مرحله قابل فرض است:1.پیشگیری از علل و عوامل عمومی جرائم و ناهنجاریها که این عوامل را باید در فرد، خانواده، محیط اجتماعی و وضعیت اقتصادی و معیشت ریشه یابی کرد؛ 2.پیشگیری از علل و عوامل اختصاصی جرائم و ناهنجاریها که آنهارا باید در روشها و شگردهای ارتکاب جرم و بزهکاری علیه نفس، عقل و دین، شرافت، اموال و عرض جستجو کرد. 

خرید وسواسی

در واقع مطالعة رفتار خرید وسواسی تبلیغات هم از بعد فردی و هم اجتماعی شایان توجه است. توجه به مسائل اجتماعی، به خصوص عوامل زیست محیطی و ایفای نقش فرهنگ سازی از جانب مراکز خرید/مالها یکی از موضوعات مهم در ارزیابی از مراکز خرید از دیدگاه مشارکت کنندگان بوده است. از دیدگاه مشارکتکنندگانْ برداشتها و تصویرهای ذهنی متفاوتی از مراکز خرید و مالهای ایرانی به دست آمده است.

علت مصرف گرایی

بنابراین نفوذ همسالان اثر چشمگیری در گرایش به خرید وسواسی داشته است. براساس عامل تحصیلات، مقدار معناداری در زمینه (دسترسی، اقتصادی بودن، جذابیت و بطور کلی ویژگیهای پیام) کوچکتر از سطح خطای 05/0 بدست آمده است بنابراین این عوامل تحت تاثیر تحصیلات شهروندان قرار دارد. اما بیلبورد میتواند با ارائه یک پیام کوتاه در ذهن مخاطب ماندگار شده و در زمان خرید، ضمیر ناخودآگاه او را تحت تاثیر خود قرار دهد. 

من واقعاً جذب محیط شدم» P8. «اما کلاً تو بعضی از مرکز خریدها همه جرات نمیکنن پاشون رو بذارن؛ مثلاً محیط پالادیوم و لوکیشنی که هست و طراحی خود مرکز خرید و برندها و فروشگاه هایی که هستند و قیمت هایی که داره، نورپردازی و چیدمان و نوع برخورد افراد اونجا، خلاصه همۀ این عوامل باعث شده یه کلاسی به پالادیوم بده که همه نیان اونجا و این موضوع رو خیلی حال میکنم و دوست دارم» P4.

منبع:

https://aradholding.com/%d8%a7%d8%ac%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%88-%d8%a8%db%8c%d9%84%d8%a8%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%88%d9%87/